Overblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
3 mai 2019 5 03 /05 /mai /2019 15:09

KAPERNAUM

" KAPERNAUM" er produceret i 2018. Filmens instruktør hedder Nadine Labaki. Dramaet handler om en dreng, som hedder  Zain. Han er omkring 12 år gammel,,og kæmper for at overleve i Beirut i Libanon. Hans forældre er illegalt i landet. Familien må sælge alt, hvad de kan for bare at betale huslejen. På grund af fattigdombliver Zains søster solgt som kone til en meget ældre mand.

Som reaktion på dette flygter Zain. Under sin flugt møder han en ung etiopiske enlig mor, som hedder Rahil. Hun har et spædbarn, som hedder Yonas.  Barnet udvikler en kærlighed til Zain. Drengen hjælper med at passe barnet. Zain lillesøster bliver gravid, men hun kunne ikke overleve graviditeten , og dør. Zain bliver ekstremt rasende, og i vrede stikker Sahrs mand ned med en køkken kniv. Nu sidder Zain i fængsel. Han beslutter sig for at sagsøge sine forældre, fordi de har født ham ind i et liv med fattigdom og nød. Drengen tror , at hans retssag  vil gøre det muligt for ham selvstændigt at kvalificere sig til et pas, gå i skole og blive behandlet for medicinske problemer. Han drømmer om et bedre liv i et andet land.

Filmen skildrer Zain som en fattig dreng. Men han har viden , der er nødvendig for at håndtere livets vanskeligheder i et bymiljø . Han er optimistisk, og overgiver sig aldrig. Med et stort hjerte og en tidlig modenhed, er han i stand til at tage sig af  Yonas, mens spædbarnets mor er på arbejde.  Han ser forsømt ud, og er meget beskidt. Zains øjne viser, at han ikke er glad. Han ser ud til at være ked af sit dårlige liv. På trods af det er der også et element af komedie i hans skuespil , da han  og Yonas gør  deres vej gennem kaoset. Det yngste  barn ligger i en stor gryde monteret på et skateboard som hans vicevært trækker gennem gaderne. Desuden er Zain vist som en medfølende person. Han stjæler for at hjælpe sin søster.

Det er benhårdt at være fattig og magtløs. Rahil er en enlig ungmor fra Etiopien. Hun bor med sin lille søn Yonas. Som flygtning, arbejder hun ulovligt med en forfalsket arbejds-tilladelse. Så hun lever i konstant frygt. Hun  græder ofte, og ser trist ud. Rahil sidder i fængsel uden sit barn. " Smerten, da den unge flygtningmor Rahil må malke ud i smug i fængslet, rammer i hjertet på en, på en særlig måde...." I nogle tilfælde er retten  så svær, som man ikke kan forstå. Endelig er der familiens sammenføring. Rahil og Yonas mødes i....fængslet.

Souad og  Selim er henholdsvis Zains far og mor . Disse forældre er bare patetiske.

De kan hverken sørge for sig selv eller deres børn. De ser stresset ud og har ingen kontrol over situationen. Deres  børn må hver dag på gaden og sælge saftevand. Der er ikke tid eller råd til skole. Det værste er at Zain har slæbt sine forældre i retten.  En underlig beskyldning fra Zain: " Hvorfor har I ikke gjørt noget mere for at give mig et bedre liv? De bliver portrætteret so uansvarlige og skruppelløse, da de sælger Zains 11 årige søster, Sahar, til deres udlejer for nogle få kyllinger. De bliver portrætteret som voldsomme og en trussel for børnene.

Filmen behandler forskellige store temaer, blandt andet familie, fattigdom, ansvar,retssag og mellemøsten. Filmens historie skifter fra  et tema til et andet. "Men det bliver aldrig på en overdrevet følelsesladet måde", siger en filmens analyst fra kulturtid.dk.

Kapernaum er en spændende film, fordi den får mig til at forstå og være bevidst om den sociale og kulturelle situation i andre lande på et andet kontinent. For eksempel, kan man ud fra filmen forstå at det er kulturelt normalt at en pige på 11 bliver gift. I overensstemmelse med nogle mellemøstlige fællesskaber er det en stolthed for familien når en pige, der har nået pubertet bliver gift som jomfru.

Sandsynligvis foregår filmen om sommeren for der er solskin, og der er nogen stærk vind. Desuden synes jeg, at sommer -tiden generelt er passende for film produktionen.

Vil Jeg anbefale andre at se filmen? Først lad os læse hvad folk fra forskellige steder i verden  siger:

- om KAPERNAUM                                                                                                                                         "En film , der udtrykkeligt argumenterer mod at bringe børn i verden under vanskelige omstændigheder....", Matthew Lickona, San Diego Reader, Topkritiker: 11.. Januar 2019

" Et skræmmende, uforglemmeligt arbejde",  Søren Andersen, Seattle, Topkritiker: 5. februar 2019

- om ZAIN: " er en fantastisk åbenbaring i dette kraftfulde og dybt ødelæggende kig på det fattige barns elendige eksistens, som ligesom mange andre fortjente meget mere fra livet- og jeg er helt sikker på, at hans øjne med uendelig sorg vil hjemsøge mig for resten af mit liv efter dette.": Carlos Magalhaes, Super Reviewer.

Mere end at anbefale filmen, tænker jeg , at det er et must at se den.

Mayele Deogratias Karegeya