Overblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
18 juin 2019 2 18 /06 /juin /2019 14:10

                          Rwanda 1990-1994: Da et ID kort mente livet eller døden.

         Siden 1990 indtil 1994 var der borgerkrig i Rwanda. Det medførte et folkedrab, hvor næsten en million Tutsi døde. Der var en stor risiko for at blive dræbt, når man rejste  eller bevægede sig omkring pladser. 

Man måtte have sit ID kort med sig, ellers blev man anholdt af politibetjente, og sat i fængsel.  der var  mange vejspærringer i gaderne i Kigali. Den er  Rwandas  hovedstad.

En gang skulle jeg fra  Nyamirambo udkant til Kigalis centrum. Jeg var ikke opmærksom på jeg havde glemt at have mit ID kort med mig. I centrum af byen stod jeg af bussen, og startede at gå rundt i en gade. Pludselig hørte jeg en stemme som råbte til mig: " Stop, der! Vis dit ID kort ! "

Naturligvis var jeg sikker på mig selv, og var ikke bange for det. Jeg tog min tegnebog op, parat til at vise mit ID kort....

Mit hjerte slog hurtigere, og jeg begyndte at svimle for meget. Jeg havde ikke ID kort med mig.

Det at ikke have ID kortet med sig var det samme som at tilhøre den militaristiske og politiske side, der var i krigen mod staten. 

Selvfølgelig betød det at man sandsynligt måtte blive dræbt. Jeg blev anholdt af politibetjente fra klokken 9 til klokken 16.  Heldigvis blev jeg løsladt da min brors ven, der var  en soldat kom, og snakkede med politibetjentene, og gav dem nogle penge.

 

 

 

 

Partager cet article
Repost0

commentaires